7 redenen om te investeren in interne communicatie

8 April 2019

Vertel het verder

Wedden dat dit je vertrouwd in de oren klinkt? Een groot merk lanceert met veel toeters en bellen zijn allernieuwste product. Een aanzienlijk deel van het marketingbudget gaat naar een grootse reclamecampagne, pakkende pr en influencers die een heuse hype creëren op sociale media! In al zijn enthousiasme is het bedrijf echter één ding vergeten: zijn medewerkers op de hoogte brengen. Niet overtuigd van het belang van interne communicatie in je bedrijf?

Dit zijn de zeven belangrijkste redenen waarom je volgens ons absoluut moet investeren in interne communicatie:

EEN: de niet aflatende talentoorlog

Volgens een studie van Agoria wordt tegen 2030 één op de tien vacatures niet meer ingevuld als gevolg van de talentoorlog. Met je reputatie als werkgever en je bedrijfscultuur kun je echter het verschil maken om medewerkers aan te trekken en aan boord te houden. Bovendien dalen je aanwervingskosten met 43 percent als je bedrijf de reputatie heeft een goede werkgever te zijn.

TWEE: ze hebben het al horen waaien

We hoeven je niet te vertellen dat de communicatiesnelheid en de hoeveelheid de afgelopen jaren exponentieel zijn toegenomen. Ook intern verwachten je medewerkers even snel geïnformeerd te worden. De tijden dat je communicatie geleidelijk aan kon laten doorsijpelen, zijn lang voorbij. Dat leidt immers tot beperkte feedback, vertragingen, verkeerde informatie en een ondermijning van het vertrouwen. Een weinig gestructureerd intern communicatieplan vormt bovendien vaak een voedingsbodem voor geruchten en roddels.

DRIE: latrelatie met het kantoor

De kans is groot dat je sommige van je collega’s vandaag nog niet hebt gezien. In België werkt één op de drie werknemers immers af en toe van thuis uit. Misschien werkt je bedrijf wel vanuit verschillende locaties? Dan is het is cruciaal dat je kunt samenwerken met je collega’s alsof jullie naast elkaar zouden zitten. Tools als Slack, Facebook Workplace of intranetoplossingen vormen hierbij een enorme hulp. Bij telewerk is een duidelijke interne communicatiestrategie onontbeerlijk om je bedrijfscultuur te ondersteunen en ervoor te zorgen dat je medewerkers niet van elkaar vervreemden. We leven tenslotte in een kleine wereld. 

VIER: de jeugd van tegenwoordig ...

Nooit eerder werkten zo veel verschillende generaties binnen één bedrijf. En hun communicatievoorkeuren lopen behoorlijk uiteen. Doorgaans zijn millennials en medewerkers van generatie Z gebrand op regelmatige feedback en snelle interne berichten, bij voorkeur via hun smartphone. Hun collega’s van generatie X willen dan weer precies het tegenovergestelde. Zorg dus dat je alle leeftijdsgroepen weet te overtuigen met je bedrijfscultuur. Dankzij de juiste motivatie en aanpak blijft niemand achter, trek je nieuw talent aan en wordt kennis gedeeld in het hele bedrijf.

VIJF: betrokken medewerkers blijven langer

De instroom van die jongere generaties kan het hr-beleid van je bedrijf behoorlijk op de proef stellen. Oudere werknemers willen hun hele carrière bij dezelfde werkgever blijven, maar jongeren vinden drie jaar al ruim voldoende. Wist je dat betrokken medewerkers vier maal minder geneigd zijn om van baan te veranderen? Dat kan een van de belangrijkste redenen zijn om te investeren in interne communicatie, vooral als er veel verloop is en je het schaarse talent absoluut aan boord wilt houden.

 ZES: werf dubbel zo snel talent aan voor de helft van de prijs

Nu we het toch over talent hebben: interne communicatie verlaagt de druk op je budget en zorgt ervoor dat je in een handomdraai nieuwe medewerkers vindt. Volgens een LinkedIn-studie, hebben werkgevers met een goede reputatie:

  • 28% minder verloop;
  • de helft minder kosten per aanwerving;
  • dubbel zo snel de juiste persoon gevonden;
  • 50% meer geschikte kandidaten.


Als je bovendien een ambassadeursprogramma als Social Seeder uitrolt, zullen je medewerkers wellicht nog meer geschikte sollicitanten aanbrengen!

ZEVEN: laat je medewerkers het woord voeren

Sinds in 2018 de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR) van kracht werd, zijn bedrijven koortsachtig op zoek naar alternatieven voor massamailings en direct marketing. Een van de meest doeltreffende manieren om je verhalen met de buitenwereld te delen, is via je medewerkers. De helft van de abonnees heeft geen vertrouwen in je nieuwsbrief, maar 92% vertrouwt wél de verhalen, recensies en aanbevelingen van personen die ze kennen. We mogen er dus gerust vanuit gaan dat je medewerkers je beste en meest authentieke merkambassadeurs zijn. Laat hen dus het woord voeren.

 

Ook interessant!