Beste pr-manager, wees gerust: met interne communicatie bespaar je tijd!

9 April 2019

Vertel het verder

Meest doeltreffende communicatiemiddel

Waarom is interne communicatie een nuttige tijdsinvestering? Laten we eens naar de cijfers kijken. Meten is weten, nietwaar? Eerst het goede nieuws: pr is nog steeds het op één na doeltreffendste communicatiemiddel. De helft van de abonnees heeft echter geen vertrouwen in nieuwsbrieven, slechts 36% vindt reclame op sociale media geloofwaardig en 60% heeft het onmiddellijk door als er in hun favoriete tv-programma aan product placement wordt gedaan. Gelukkig vertrouwt bijna 60% wel het artikel dat je vorige week in de krant hebt laten verschijnen. Goed gedaan! Weet je waar we echter het allergrootste vertrouwen in hebben? Verhalen, recensies en aanbevelingen van personen die we kennen (92%). Hoog tijd dus om deze te integreren in je pr-strategie!

Binnen handbereik

De collega’s die je elke dag ziet aan de koffieautomaat, hebben meer impact dan het opiniestuk dat je vorige week in de krant hebt geplaatst. Beschouw ze voortaan dus als je ambassadeurs, je klankbord, je eerlijkste critici en je trouwste supporters.

Bovendien hebben ze een bijzonder groot bereik als je er even over nadenkt. Wanneer een bedrijf met 50.000 volgers je recentste artikel op sociale media deelt, bereik je op organische manier 1500 personen. Als vijf van je medewerkers, met elk slechts 317 volgers, hetzelfde doen, krijg je exact hetzelfde resultaat.

Zonder de minste inspanning

Eigenlijk zie je je belangrijkste influencers dus elke dag op kantoor. Dat bespaart je heel wat geloop! Maar er is meer. Als je eerst je collega’s informeert voordat je met een verhaal naar de pers stapt, krijg je niet alleen waardevolle feedback, maar ook een transparante bedrijfscultuur. En terwijl je je interne netwerk uitbreidt, krijg je ook vanzelf meer interessante verhalen te horen. De meer geëngageerde teams zullen immers in de rij staan om je hun beste verhalen op een presenteerblaadje aan te bieden. Tot slot kun je heel wat materiaal hergebruiken om te delen met je medewerkers: opiniestukken die de bedrijfscultuur weerspiegelen, reportages, artikels over de allernieuwste productlijn en uiteraard ook persberichten.

Pluk de vruchten

Tijd dus om de vruchten te plukken van je werk. Je deelt automatisch al het relevante nieuws, zowel intern als met je pr-contactpersonen. Je collega’s schrijven mee aan je verhalen en hoeven belangrijke bedrijfsbeslissingen niet meer via de media te vernemen. Zelfs bij negatief nieuws zullen ze als trotse ambassadeurs je bedrijf door dik en dun steunen op sociale media. Ze weten dat er naar hen wordt geluisterd, dat ze vragen mogen stellen en indien nodig hun bezorgdheden mogen uiten. Zo creëer je een positieve communicatiecultuur die voelbaar is in het hele bedrijf, van de HR- tot de salesafdeling.

Wil je nog meer tijd besparen? Wil je aan de slag met je interne communicatie? Neem contact op met ons via hello@weareecho.be.

Ook interessant!