Beste pr-manager, wees gerust: met interne communicatie bespaar je tijd!

15 October 2020

Vertel het verder

Meest doeltreffende communicatiemiddel

Waarom interne communicatie een investering is op lange termijn? De cijfers liegen er niet om! Het goede nieuws: pr is nog steeds het op één na doeltreffendste communicatiemiddel. Slechts 36% vindt reclame op sociale media geloofwaardig en 60% heeft het onmiddellijk door als er in hun favoriete tv-programma aan product placement wordt gedaan. Gelukkig vertrouwt bijna 60% wel het artikel dat je vorige week in de krant hebt laten verschijnen. Goed gedaan! Weet je waar we echter het allergrootste vertrouwen in hebben? Verhalen, recensies en aanbevelingen van kennissen, vrienden en collega’s (92%). Hoog tijd dus om interne communicatie te integreren in je pr-strategie!

Binnen handbereik

De collega’s die je elke dag ziet aan de koffieautomaat, zijn even waardevol als het opiniestuk dat je vorige week in de krant hebt geplaatst. Beschouw ze dus als je ambassadeurs, je klankbord en je trouwste supporters. 

Bovendien hebben ze een bijzonder groot bereik. Wanneer een bedrijf met 50.000 volgers je recentste artikel op sociale media deelt, bereik je op organische manier 1500 personen. Als vijf van je medewerkers, met elk slechts 317 volgers, hetzelfde doen, krijg je exact hetzelfde resultaat.

Zonder de minste inspanning

Eigenlijk zie je je belangrijkste influencers dus elke dag op kantoor. Dat bespaart je heel wat geloop. Als je eerst je collega’s informeert voor je naar de pers stapt, krijg je niet alleen waardevolle feedback, maar ook een transparantere bedrijfscultuur. En terwijl je je interne netwerk uitbreidt, krijg je ook vanzelf meer interessante verhalen te horen. Geëngageerde teams staan immers in de rij om je hun beste verhalen op een presenteerblaadje aan te bieden. Tot slot kun je heel wat materiaal intern hergebruiken: opiniestukken die de bedrijfscultuur weerspiegelen, reportages, artikels over de allernieuwste productlijn en uiteraard ook persberichten.

Pluk de vruchten

Zelfs bij negatief nieuws steunen je trotse ambassadeurs je bedrijf door dik en dun op sociale media. Ze weten dat er naar hen wordt geluisterd, dat ze vragen mogen stellen en hun bezorgdheden mogen uiten. Zo creëer je een positieve communicatiecultuur die voelbaar is in het hele bedrijf

Wil je tijd besparen en aan de slag met interne communicatie? Neem contact op met ons via hello@weareecho.be.

Ook interessant!