CLIENT: Partena en OZ worden Helan: medewerkers kregen de primeur in hun eigen radioshow

2 September 2021

Vertel het verder

Een fusie bij Partena en Onafhankelijk Ziekenfonds: wat betekent dat voor hun medewerkers? Een nieuwe naam, een nieuw merk en uiteraard: veel nieuwe collega’s! 

Partena en OZ wilden hun medewerkers graag tijdig én goed informeren en klopten daarvoor bij ECHO aan. “We houden wel van een feestje”, dat treft! We creëerden een concept met ruimte voor positiviteit, de nieuwe waarden en een ongedwongen sfeer voor de meer dan 1.200 (digitale) genodigden.

 

Sfeerbeheer gezocht

Waarden zoals ‘écht luisteren’ en ‘zorgen voor eenvoud’, deden ons dromen van een radioshow op maat: met voldoende sérieux voor de merklancering en de nodige dansplaatjes om stevig uit te bol te gaan. Voor het sfeerbeheer rekenden we op de medewerkers, maar we hielpen ze een handje. We wekten hun nieuwsgierigheid met een oproep om twee plaatjes aan te vragen: een liedje dat ze aan één van de nieuwe waarden linkten, en hun favoriete partysong. Kort voor het event kregen ze elk een partybox thuisgeleverd, met daarin: twee drankjes, hapjes en een pin in de vorm van het nieuwe beeldmerk.

 

Op de eerste rij

Op vrijdagnamiddag verwelkomde een ervaren radiohost alle collega’s in hun eigen living: zij konden meekijken en -luisteren vanuit hun zetel. Hij nodigde hen virtueel uit om de eerder toegestuurde partybox te openen, de pin op te spelden en een cocktail of mocktail uit te schenken. Beide CEO’s en de marketingdirecteur lichtten duidelijk toe waar de keuze voor dit nieuwe merk vandaan kwam en hoe het de organisatie kracht zal bijzetten in de toekomst. 

 

En dan … le moment suprême: we lieten in een video het nieuwe merk los op alle collega’s: Helan, Helemaal welzijn en lieten de ruimte om het even te laten bezinken. Dat bleek bij heel wat collega’s zelfs overbodig: tal positieve reacties overspoelden de chatbox. Enkele collega’s werden opgebeld om live hun mening te delen over het nieuwe merk, en de Helan top 10 zorgde voor een onvergetelijke namiddag met een hartverwarmend gevoel van verbondenheid!

 

Leven en laten leven

Helan leeft sinds de radioshow: collega’s deelden samen een geheim voor de buitenwereld en konden bij elkaar terecht met hun eerste reacties op het nieuwe merk. Er werd een pagina opengesteld waar medewerkers terechtkonden met bezorgdheden, FAQ of gewoon om na te genieten van de radioshow of de Spotifylijst met alle ingestuurde nummers te beluisteren.

Om de verbondenheid aan te scherpen, werden op die pagina ook collega’s aan elkaar gelinkt met dezelfde muzieksmaak: geen stempels ‘Partena’ of ‘OZ’ maar allemaal trotse dragers van een Helan-pin. Als we van deze interne merklancering mogen uitgaan, staat Helan een mooie toekomst te wachten!

 

Geen radiostilte bij Helan, wel:

  • 210 plaatjes aangevraagd door collega’s, incl. Spotifylijst om achteraf te genieten van de Helanplaylist.
  • 4 gasten en 1 radiopresentator in een pop up-studio in de Helankantoren, incl. virtuele aanwezigheid van 1.200 enthousiaste collega’s.
  • Anderhalf uur radio op maat, incl. de juiste mix van informatie, verbondenheid en muzikale intermezzo’s. 
  • 1.818 berichten in de chatbox doorheen de show “Wow, wat een mooie naam, ik ben verkocht!“, “Dancing queen, yes!!“, “Bedankt voor de top-organisatie, heel origineel en ... swingend het weekend in! Fijn weekend iedereen!“, ... incl. 198 enthousiaste berichten nog vòòr de show begon.
  • Een podcastaflevering en video-opname voor wie niet aanwezig kon zijn of het event wou herbeleven, incl. aanstekelijke positieve vibes!

 

“We kregen niets dan mooie reacties van onze medewerkers. Jullie hebben onze verwachtingen meer dan waargemaakt!” – Katrien Tylleman (Management Expert Interne Communicatie)

 

Ook interessant!